Wat is VoIP?

VoIP is de afkorting van ‘Voice over Internet Protocol’ eenvoudig gezegd; bellen over internet. In plaats van bellen over de traditionele telefoonlijn, loopt het gesprek over internet.

VoIP kan uw bestaande telefooncentrale of PBX vervangen. Doordat VoIP gebruik maakt van het Internet Protocol kan het bijvoorbeeld gecombineerd worden met uw CRM systeem. Ook is het eenvoudig mogelijk om een telefonieoplossing in te richten voor verschillende vestigingen in binnen-, en buitenland.

Er zijn verschillende manieren om VoIP af te nemen. Grofweg zijn er drie modellen;

Hosted ZIPT (Een Centrale in ons Datacenter die u kunt huren voor een vast bedrag per maand)

Bij hosted ZIPT, ook wel hosted VoIP of virtuele PBX genoemd, heeft u geen eigen telefooncentrale op locatie. U maakt gebruik van de telefooncentrale in het datacenter van ZIPT. Op die telefooncentrale neemt u enkel de diensten af die u nodig heeft. Uw telefoontoestellen zijn op die telefooncentrale aangesloten via een internetverbinding.

ZIPT Centrale (Een internet telefonie centrale bij u op locatie)
Waneer u op een locatie veel aansluitingen heeft en veel onderling belt, is het verstandig te kiezen voor een PBX (telefooncentrale) op locatie. Gesprekken tussen medewerkers hoeven dan niet via uw interverbinding. Hiermee bespaart u op de kosten voor bandbreedte op uw dataverbinding.

Ook waneer u uw VoIP wilt koppelen met uw CRM systeem heef een ZIPT Centrrale op locatie de voorkeur. Met een ZIPT Centrale op locatie kunt tevens eenvoudiger gebruik maken van back up via een tweede internetverbinding of via ISDN of een analoge telefoonlijn, zodat u in geval van een internet storing toch bereikbaar blijft.